YouSee Persondatameddelelse

Her kan du læse om vores retningslinjer for behandling af personoplysninger – både som bruger på www.yousee.dk som registreret person i YouSees systemer. Klik på links herunder for at gå til dine produkter:

YouSee’s generelle persondatameddelelse

I YouSee lever vi af den digitale udvikling og ønsker at passe godt på de data, som følger med denne udvikling. Det gælder oplysninger om både vores kunder og vores medarbejdere.

Vi har behandlet personoplysninger i over 135 år, og vi var blandt de første i Danmark til at have en udtalt holdning på området. I YouSee ønsker vi stadig at være en troværdig og transparent virksomhed, der går foran, som det gode eksempel.

1. Om YouSee’s persondatameddelelse

Når du bruger YouSee’s produkter og services, overlader du nogle af dine personoplysninger til os. I persondatameddelelsen kan du læse, hvilke oplysninger vi indsamler, hvorfor vi indsamler dem, og hvad vi bruger dem til. Det er vigtigt for os at passe godt på dine personoplysninger, og vi håber, at du vil tage dig tid til at læse, hvordan vi gør. 

Opbygning

YouSee’s persondatameddelelse er bygget op af en generel meddelelse (dette dokument), og en række specifikke meddelelser, som redegør nærmere for den behandling af personoplysninger, som finder sted i forbindelse med forskellige processer og brug af YouSee’s individuelle produkter.

Hvem er ansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger?

YouSee A/S, CVR-nr. 40 07 52 91, Teglholmgade 1, 0900 Købehavn C afgør, til hvilke formål YouSee må indsamle og behandle dine personoplysninger, og er derfor ”dataansvarlig” i henhold til reglerne om behandling af personoplysninger.

Hvem kan du kontakte?

Hvis du har spørgsmål til denne persondatameddelelse eller yderligere spørgsmål til, hvordan vi behandler dine personoplysninger, er du velkommen til at kontakte vores Kundeservice.

Hvis du opdager eller har mistanke om, at vi har brudt reglerne om behandling af personoplysninger, kan du også kontakte Kundeservice.

Kontakt YouSee Kundeservice her

 

Du kan også kontakte TDC Groups databeskyttelsesrådgiver (DPO) på: dpo@tdc.dk

Indhold

I vores persondatameddelelse kan du læse:

  • hvilke personoplysninger vi indsamler, hvordan vi indsamler dem, og hvordan vi bruger dem
  • hvem der har adgang til dine personoplysninger, og hvor længe vi opbevarer dem
  • hvordan vi beskytter dine personoplysninger
  • om dine rettigheder i forhold til vores behandling af dine personoplysninger
  • generel information om datasikkerhed og sikkerhedspolitikker i YouSee
  • hvem du skal kontakte, hvis du har spørgsmål.

 

2. Hvilke personoplysninger indsamler vi, hvordan indsamler vi dem, og hvordan bruger vi dem?

YouSee indsamler personoplysninger om dig til brug for en række forskellige formål. Oplysningene indsamles eller skabes, når du fx besøger vores hjemmesider (cookies), deltager i undersøgelser, registrerer dig som ny kunde eller bruger vores produkter eller services. Kunderejsen nedenfor illustrerer de forskellige trin, der forudsætter, at vi indsamler data, så vi kan levere vores ydelser til dig:

Se kunderejsen på vores privatlivspolitik hos youSee

Herunder kan du finde generel information om, hvordan og til hvilke formål vi indsamler og behandler dine personoplysninger i de forskellige dele af kunderejsen.

Trin 1: Jeg Undersøger

I forbindelse med din kontakt med os indsamler vi personoplysninger om dig. Det gør vi for at kunne tilbyde dig relevante produkter og services. Konkret anvender vi disse oplysninger til Business Intelligence (BI), som du kan læse mere om her, statistik, strategi og målrettet markedsføring, som du kan læse mere om her.

Personoplysningerne, som vi indsamler til disse formål, kan være navn, adresse, telefonnummer, mail, fødselsdag, kundenummer, ip-adresse, og om du har givet tilladelse til at modtage marketingmateriale, og hvilke produkter/services, du har købt hos os. Oplysningerne indsamler vi primært gennem vores egne systemer og hjemmesider. I nogle tilfælde modtager vi dog dine oplysninger fra en af vores samarbejdspartnere, fx konkurrencer, hvor du har givet tilladelse til, at en tredjepart giver dine oplysninger videre til os.

Dine personoplysninger behandles som udgangspunkt af os i YouSee, men overføres i nogle tilfælde til underleverandører eller eksterne partnere, der hjælper os med at udføre kundeundersøgelser, udsende markedsføringsmateriale mv.

Vi sender kun annoncer og tilbud til dig over telefon, post eller mail, hvis du har givet os lov til det.

Vi behandler dine personoplysninger på baggrund af en interesseafvejning, hvor vi løbende afvejer hensynet til beskyttelsen af dit privatliv mod vores interesse i at behandle dine personoplysninger.

Trin 2: Jeg tilmelder mig/ændrer

YouSee indsamler personoplysninger om dig for at kunne levere de produkter og/eller services, som du som kunde vælger at få leveret af os og for at kunne ændre et kundeforhold. Oplysningerne behandles til håndtering, provisionering og installation samt opfyldelse af kontrakten mellem dig og os.

De personoplysninger, vi indsamler til disse formål, er typisk navn, adresse, telefonnummer, mail, cpr-nummer, IMEI-nummer (din telefons unikke nummer), ICC-nummer (dit simkorts unikke id-nummer), din ordreinformation og dine kreditkortoplysninger (hvis du gerne vil have automatisk betaling). Oplysningerne indsamler vi primært via mail, telefon eller online.

Afhængigt af hvilken type produkt eller service du har bestilt, overfører vi i nogle tilfælde dine personoplysninger til underleverandører, der varetager ordrehåndtering, levering, installation og eksekvering af ordren.

Den konkrete behandling af personoplysninger i forbindelse med levering af produkter eller services er beskrevet for hvert produkt eller service i trin 3: ”Jeg bruger”, hvor du kan se en liste over vores produkter og services.

Ændring fra et produkt til et andet, fx opgradering af din internetforbindelse, håndteres på samme måde, som vi håndterer en ny ordre. Dog er der den forskel, at vi i de tilfælde allerede har registreret dig som kunde og derfor ikke har brug for at indsamle flere personoplysninger for at lave ændringen.

I forbindelse med tilmelding til eller ændring af et produkt eller en service fra YouSee, behandler vi dine personoplysninger for at kunne opfylde en kontraktuel forpligtelse, hvilket er at levere produktet eller servicen til dig. Hvis vi behandler dine personoplysninger indsamlet i forbindelse med tilmelding til eller ændring af et produkt eller en service til markedsføring overfor dig, sker dette på baggrund af en interesseafvejning, hvor vi løbende afvejer hensynet til beskyttelsen af dit privatliv mod vores interesse i at behandle dine personoplysninger.

Trin 3: Jeg bruger

Trin 3: ”Jeg bruger” dækker over fire områder:

  • Jeg bruger, der handler om den behandling af de oplysninger, der opstår, når du bruger et produkt eller en service.
  • Jeg betaler, der handler om at betale for brugen af produktet eller servicen (dannelse af regninger).
  • Jeg har et problem, der handler om at give dig support, hvis du oplever problemer med produktet eller servicen.
  • Jeg deler, der handler om enhver handling, der involverer sociale medier, fx Facebook.

Jeg bruger


YouSee behandler oplysninger om din brug af vores produkter og services. Det gør vi bl.a. for sikre, at du får en god og konsekvent brugeroplevelse, for at kunne levere den service, du har efterspurgt, og for at kunne sikre et korrekt grundlag for din regning.

Når du tager et af vores produkter eller services i brug, behandler vi som udgangspunkt kun de oplysninger, du gav os, da du tilmeldte dig (se trin 2 ovenfor). I nogle tilfælde indsamler eller skaber vi dog yderligere personoplysninger, når du bruger vores produkter eller services, fx vores YouSee Mail. Dine kontaktlister, kalendere og oplysninger i de mails, du modtager og skriver, vil helt sikkert indeholde personoplysninger. I nogle tilfælde skabes personoplysninger, når du bruger vores produkter og services, fx trafik- og lokationsdata, der skabes i vores mobiltjenester, og data fra cookies, der skabes, når du besøger vores hjemmesider.

Hvilke personoplysninger, der indsamles eller skabes, og hvordan vi håndterer og beskytter oplysningerne, er detaljeret beskrevet i delmeddelelsen for det enkelte produkt eller service.

Når du bruger et produkt eller en service fra YouSee, behandler vi dine personoplysninger for at kunne opfylde en kontraktuel forpligtelse, hvilket er at levere produktet eller servicen til dig.

I visse tilfælde kan vi også lovmæssigt være pålagt at behandle dine personoplysninger i forbindelse med din brug af vores produkter og services.

Jeg betaler

YouSee behandler også de personoplysninger, som du gav os, da du tilmeldte dig et af vores produkter eller   services (se trin 2) for bl.a. at kunne kreditvurdere dig, følge op på dine betalinger, tilmelde dig til betalingsservice, hvis du ønsker det, og for at forbedre vores forretningsgange og systemer til betaling.

De personoplysninger, vi typisk indsamler og bruger til disse formål, er dit navn, adresse, telefonnummer, regningsstatus, forbrug og bankinformationer. Vi indsamler og bruger også dit cpr-nummer i de særtilfælde, hvor det er nødvendigt at inddrive gæld. Vi bruger partnere til at inddrive gælden for os. De relevante oplysninger indsamles via vores systemer og afhænger af det abonnement eller den service, du har valgt.

Vi behandler dine personoplysninger til disse formål for at kunne opfylde en kontraktuel forpligtelse, herunder mulighed for at kunne betale. Til andre formål, fx til kreditvurdering og videregivelse til inkassoselskaber, sker behandlingen på baggrund af en interesseafvejning, hvor vi afvejer vores interesse i at behandle dine personoplysninger mod hensynet til beskyttelsen af dit privatliv.

Jeg har et problem

YouSee behandler dine personoplysninger, når vi hjælper vi dig med at besvare de spørgsmål, du måtte have til dit abonnement eller din service hos os. Det kan fx være spørgsmål til din regning, hvis du ikke kan få dit produkt til at virke, eller hvis du har spørgsmål til selvbetjeningen.

For at vi kan identificere dig som kunde, finde de korrekte oplysninger i vores systemer og besvare en henvendelse fra dig, vil vi normalt bede dig om at oplyse dit navn, telefonnummer og kontonummer, enten over telefonen, via mail eller online kontakt, som chat eller Facebook. De personoplysninger, vi derudover skal bruge, afhænger af, hvad forespørgslen drejer sig om. Hvis den fx drejer sig om din regning, vil vi søge dit forbrug frem, så vi kan gøre rede for den pågældende regning. Hvis dit spørgsmål drejer sig om, hvordan du bruger vores selvbetjening, vil vi guide dig igennem det. Disse oplysninger indsamler vi via vores systemer. 

Nogle af vores underleverandører, der hjælper os med support, kan befinde sig uden for EU.

Du kan læse mere om sikkerhed og brug af underleverandører nedenfor under punktet ”Adgang og deling af data”. Du kan også finde mere information om brug af underleverandører for hvert enkelt produkt eller service under punktet ”Produkter og services”.

Hvis vores support er nødvendig for at kunne levere det bestilte produkt eller service, vil behandling af dine personoplysninger i denne forbindelse være nødvendig for at kunne opfylde en kontraktuel forpligtelse. I andre supporttilfælde sker behandlingen på baggrund af en interesseafvejning, hvor vi afvejer vores interesse i at behandle dine personoplysninger mod hensynet til beskyttelsen af dit privatliv.

Jeg deler

YouSee behandler dine personoplysninger, når du som kunde eller potentiel kunde kommunikerer med os via sociale medier, og når vi bruger disse medier til markedsføring.

Når du kommunikerer med os, fx i forbindelse med support via sociale medier, har vi brug for at kunne identificere dig som kunde, finde de korrekte oplysninger i vores systemer, og vi vil normalt bede dig om at oplyse dit navn, telefonnummer og kontonummer, enten over telefonen, via mail eller online kontakt, som chat eller Facebook. De personoplysninger, vi derudover skal bruge, afhænger af, hvad din forespørgsel drejer sig om. Hvis din forespørgsel fx drejer sig om, hvordan du bruger vores selvbetjening, vil vi guide dig igennem det.  Oplysningerne indsamler vi via vores systemer. 

Vi bruger også sociale medier til at målrette annoncering til dig. De oplysninger, vi normalt anvender til dette formål, er din mailadresse, de YouSee-produkter eller -services du har, dit forbrug af film og musik via YouSee’s services samt brugeridentifikatorer i forbindelse med din brug af vores digitale kommunikationskanaler. Oplysningerne indsamler vi enten gennem vores egne systemer eller i forbindelse med opsamling af brugeradfærd på vores digitale kommunikationskanaler.

Nogle af vores underleverandører, der hjælper os med support og målrettet markedsføring, kan befinde sig udenfor EU.

Du kan læse mere om sikkerhed og brug af underleverandører nedenfor under punktet ”Adgang og deling af data”. Du kan også finde mere information om brug af underleverandører for hvert enkelt produkt eller service under punktet ”Produkter og services”.

Hvis vores support er nødvendig for at kunne levere det bestilte produkt eller service, vil behandling af dine personoplysninger i denne forbindelse være nødvendig for at kunne opfylde en kontraktuel forpligtelse. I andre supporttilfælde sker behandlingen på baggrund af en interesseafvejning, hvor vi afvejer vores interesse i at behandle dine personoplysninger mod hensynet til beskyttelsen af dit privatliv. En lignende interesseafvejning er grundlag for vores målrettede annoncering via sociale medier.

Jeg forlader

YouSee behandler dine personoplysninger for at kunne lukke dit abonnement eller din service i forbindelse med ophør.

De personoplysninger, vi har brug for, for at kunne lukke dit abonnement eller din service, er som udgangspunkt kun dit navn, adresse og telefonnummer. Er vi i tvivl om, hvorvidt vi har fundet frem til den rigtige kunde, kan vi evt. bede dig om at give os andre personoplysninger (fx dit cpr-nummer) for at sikre, at vi ikke ved en fejl lukker et abonnementet eller en service hos en anden kunde. Når vi har sikret os, at vi har fundet den rigtige kunde, lukker vi dit abonnement eller service i vores systemer. Er du tilmeldt automatisk betaling, lukker vi også det. 

Når vi lukker din konto, sletter vi de oplysninger, der ikke længere er nødvendige. Hvilke oplysninger, det drejer sig om, afhænger af de enkelte produkter og services. Du kan finde yderligere oplysning om dette under punktet ”Produkter og services”.

Vi behandler dine personoplysninger til dette formål for at kunne opfylde kontraktuelle forpligtelser.

 

2.1 Produkter og services

Her kan du finde mere information om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger for et bestemt produkt eller en service:

  • Bredbånd
  • Fastnet
  • Filmleje
  • Mail
  • Mobil
  • Ret til indsigt
  • Sikkerhedspakke
  • Surveys
  • TDC Business Intelligensce
  • TV
  • YouSee More
  •  

    2.2 Samtykke

    Nogle behandlinger af dine personoplysninger kræver et klart samtykke fra dig. Det gælder fx til visse typer markedsføring og kundeundersøgelser, som ikke er nødvendige i henhold til anden lovgivning, af hensyn til opfyldelse af en kontrakt med dig eller baseret på en interesseafvejning.
    I disse situationer har vi brug for dit samtykke til, at vi må indsamle og behandle dine personoplysninger. I samtykket er det udtrykkeligt angivet, hvilke oplysninger vi behandler, hvordan vi gør det og hvorfor. Det fremgår også, hvor længe dit samtykke gælder.

    Du har altid ret til at trække dit samtykke tilbage. Vi sikrer, at det er lige så nemt at trække et samtykke tilbage, som det er at give samtykke, og vi opbevarer dokumentation for at kunne bevise, at du har givet samtykke til, at vi må behandle dine personoplysninger. 

    3. Hvem har adgang til dine personoplysninger, og hvor længe opbevarer vi dem?

    3.1 Adgang og deling af oplysninger

    For at sikre at kun relevante personer har adgang til dine personoplysninger, når de hjælper dig i et af trinnene i kunderejsen hos os, har vi indført strenge adgangsbegrænsninger til de systemer, hvor oplysningerne bliver opbevaret og behandlet.

    Det betyder, at en medarbejder ikke har adgang til dine personoplysninger, medmindre han eller hun skal udføre en opgave, der er nødvendig for at give dig et produkt eller en service. Afhængigt af hvilken opgave, der skal udføres, får medarbejderen kun adgang til de personoplysninger, der er nødvendige for at udføre opgaven. Vi kræver også, at vores partnere og underleverandører er lige så restriktive, hvis de håndterer dine personlige oplysninger på vores vegne.

    Vi deler personoplysninger med partnere og underleverandører i følgende situationer:

    • Til ekstern behandling af dine personoplysninger for at kunne give dig et produkt eller en service. I de situationer, hvor vi deler (overfører) personoplysninger til en underleverandør eller partner, overfører vi kun de personoplysninger, de har brug for, for at udføre deres del af opgaven. Vi sikrer også, at underleverandøren eller partneren behandler personoplysningerne på en sikker og fortrolig måde, og at de følger vores instruktioner.
    • Med dit samtykke: Vi deler i visse tilfælde personoplysninger med virksomheder, organisationer eller personer uden for YouSee, når du har givet dit samtykke til det.
    • Efter en interesseafvejning: Vi deler i visse tilfælde personoplysninger med virksomheder, organisationer eller personer udenfor YouSee, når vi har en berettiget interesse i at gøre det, og denne interesse står mål med hensynet til dit privatliv.
    • Af juridiske årsager: For at kunne overholde lovgivning, anden regulering, retslige processer eller for at efterkomme berettigede anmodninger fra offentlige myndigheder.
    • For at kunne håndhæve vores vilkår til den enkelte service, herunder når vi skal undersøge potentielle overtrædelser.
    • For at kunne opdage, forhindre eller på anden måde adressere svig, sikkerhedsmæssige eller tekniske problemer.
    • For at kunne beskytte os mod rettigheds- eller sikkerhedsbrud og mod skade på TDC Groups ejendom, vores brugere eller offentligheden, som krævet i lovgivningen eller som i øvrigt er tilladt.

    Det kan være, at en underleverandør har dele af deres produkter eller services i et land uden for EU (et tredjeland), og at dine personoplysninger derfor sendes ud af EU. I disse situationer er vores underleverandører forpligtet til at sikre, at de samme sikkerhedsforskrifter og -foranstaltninger, der beskytter dine personoplysninger inden for EU, også anvendes på de personoplysninger, der overføres til lande uden for EU. Det betyder, at dine personoplysninger er lige sikre, uanset om de behandles inden for EU eller i et tredjeland.

    Du kan læse mere om, hvilke typer af personoplysninger, der overføres til hvilke typer af underleverandører under punktet ”Produkter og services”, og om, hvorvidt en underleverandør behandler dine personoplysninger inden for EU eller i et tredjeland.

    3.2 Opbevaring af personoplysninger

    YouSee ønsker ikke at gemme dine personoplysninger længere end nødvendigt. Vi opbevarer personoplysningerne, så længe det er nødvendigt for at kunne levere vores produkter eller services til dig, så længe det er nødvendigt for at kunne imødegå fx klage- eller retssager, eller så længe det kræves af anden lovgivning. Vi gemmer også dine oplysninger i en kort periode, efter du har opsagt din aftale med os, så vi kan genoprette din konto, hvis du ønsker det (i fortrydelsesperioden), eller hvis du har spørgsmål om, hvordan vi har behandlet dine personoplysninger, mens du var kunde hos os.

    Vi har en generel holdning til, hvor længe vi gemmer bestemte typer personoplysninger. Der kan dog være undtagelser herfra, så vi anbefaler, at du at ser på beskrivelserne under punktet ”Produkter og services”, der for hvert produkt eller sevice indeholder information om, hvor længe oplysningerne gemmes.

    Vi sikrer, at den fastsatte datalagringstid (den periode, vi gemmer dine oplysninger), også gælder for vores underleverandører. De gemmer ikke dine oplysninger længere, end vi gør.

    4. Hvordan beskytter vi dine personoplysninger?

    For at sikre at behandlingen af dine personoplysninger sker på en sikker måde, har vi implementeret et styringssystem for informationssikkerhed, der er baseret på best practice ISO27001 og Forsikring & Pension-standarden. Dette system omfatter styring, processer og andre administrative, tekniske og fysiske kontroller, der sikrer, at vores it-miljø er sikkert, både fra et fortroligheds-, integritets- og tilgængelighedsperspektiv.

    Vi lægger også særlig vægt på de systemer og applikationer, der behandler dine personoplysninger. For hvert af disse systemer har vi særlige sikkerhedskrav og -kontroller.

    Sikkerhedskravene og -kontrollerne gælder både hos os og hos vores underleverandører, så hele serviceforsyningenskæden er sikret. Vi udfører revisioner og sikkerhedskontroller, fx sårbarheds- og penetrationstests, både på vores egne systemer og på systemer, der drives af vores underleverandører.

    Nogle af vores services er også sikkerhedscertificeret og underlagt eksterne ISAE-revisioner.

    De it-miljøer, systemer og applikationer, vi bruger til at levere kundeservice og produkter samt til opbevaring eller behandling af personoplysninger, er vurderet og designet, så de er så sikre som muligt.

    5. Dine rettigheder

    YouSee respekterer dine rettigheder, og de personoplysninger, du giver os, er dine.

    Du har ret til at få adgang til at korrigere, eksportere og frabede dig behandlingen af dine personoplysninger.

    Folk har forskellige behov for at beskytte deres personoplysninger. Vi gør os umage med at gøre det tydeligt, hvilke personoplysninger vi og vores partnere indsamler, så du har god mulighed for at benytte dig af dine rettigheder.

    5.1. Oplysningspligt

    Som kunde hos os har du ret til at få oplyst, hvilke personoplysninger vi behandler om dig, i forbindelse med dine abonnementer og dine services.

    Dine produkter og services afgør, hvilke personoplysninger vi samler – og dermed også hvilke personoplysninger vi kan give dig indsigt i. Du kan læse mere om følgende oplysninger under persondatameddelelsen for de enkelte produkter:

    • Formålet med behandlingen.
    • Hvilke slags personoplysninger vi behandler.
    • Hvilket grundlag der er for den enkelte behandling.
    • Hvilke organisationer eller enkeltpersoner, der vil få adgang til dine personoplysninger.
    • Hvor længe vi gemmer personoplysninger.
    • Hvor vi har dine personoplysninger fra, hvis de ikke er indsamlet fra dig.
    • Om relevansen, detaljerne og vigtigheden af profilering eller automatiserede beslutninger udført på baggrund af dine personoplysninger.
    • Hvordan vi sikrer dine rettigheder, hvis der sker internationale overførsler af dine personoplysninger

    Du kan også bede om at få en kopi af dine personoplysninger. Læs mere under ”Ret til indsigt” nedenfor.

    5.2. Ret til indsigt

    Som registreret hos YouSee har du ret til at få dine personoplysninger udleveret. For at beskytte dine personoplysninger skal vi have din identitet bekræftet på en relevant måde, før vi giver dig adgang til dine oplysninger.

    De oplysninger, som vi skal udlevere, afhænger af, hvilke produkter eller services du bruger. Herudover skal vi også give dig information om:

    • Formålet med behandlingen.
    • Hvilke slags personoplysninger vi behandler.
    • Hvilket behandlingsgrundlag den enkelte behandling har.
    • Hvilke organisationer eller enkeltpersoner, der vil få adgang til dine personoplysninger.
    • Hvor længe vi gemmer personoplysninger.
    • Hvor vi har dine personoplysninger fra, hvis de ikke er indsamlet fra dig.
    • Om relevansen, detaljerne og betydningen af profilering eller automatiserede beslutninger på baggrund af dine dine personoplysninger.
    • Hvordan vi sikrer dine rettigheder, hvis der sker internationale overførsler af dine personoplysninger.

    yousee.dk/indsigt kan du anmode om at få udleveret dine oplysninger. Vi behandler alle anmodninger hurtigst muligt, og inden for en måned får du en bekræftelse på, at udleveringen er sket, eller hvornår vi forventer, at den sker.

    5.3. Ret til at korrigere

    YouSee sikrer, at de indsamlede og opbevarede personoplysninger er korrekte. I tilfælde, hvor du mener, at de er unøjagtige eller ufuldstændige, opfordrer vi dig til at kontakte os, så vi kan rette oplysningerne.

    Vi har dog ret til at afvise din anmodning, hvis den er ubegrundet, eller hvis vi gentagne gange modtager ens anmodninger fra dig. I sådanne tilfælde forbeholder vi os retten til at pålægge et administrationsgebyr. Vi forbeholder os også retten til at afvise din anmodning, hvis den er formålsløs.

    Du kan bede om at få rettet dine personoplysninger ved at kontakte vores Kundeservice. Alle anmodninger vil blive behandlet hurtigst muligt, og inden for en måned får du en bekræftelse på, at dine personoplysninger er blevet rettet, eller hvornår vi forventer, at det sker.

    5.4. Ret til sletning

    YouSee har pligt til at følge dansk lovgivning om indsamling og opbevaring af kontrakter og regninger. For personoplysninger, der ikke er omfattet af loven, har vi en standard slettepolitik for at sikre, at ingen personoplysninger gemmes længere end nødvendigt.

    Du har ret til at få dine personoplysninger slettet af YouSee, når:

    • personoplysningerne ikke længere er nødvendige (hvis du ikke længere er kunde hos os, og vi dermed ikke længere har ret til at opbevare oplysningerne)
    • du trækker dit samtykke tilbage (se om samtykke ovenfor)
    • du gør indsigelse, og vi efter en interesseafvejning ikke har grund til at behandle dine oplysninger
    • oplysningerne er blevet ulovligt behandlet
    • der er en juridisk forpligtelse i henhold til EU-regulering og dansk lovgivning.

    Du har ikke ret til at få slettet dine personoplysninger, når behandlingen er nødvendig:

    • for at kunne udøve retten til ytringsfrihed og information
    • for at kunne overholde en lovmæssig forpligtelse i henhold til EU-regulering eller dansk lovgivning
    • af hensyn til almen interesse
    • for arkiveringsformål relateret til offentlig interesse, videnskab, historisk eller statistisk formål
    • for etablering, udøvelse eller forsvar af juridiske krav.

    Du kan bede om at få slettet dine personoplysninger ved at kontakte vores Kundeservice. Vi behandler alle anmodninger hurtigst muligt, og inden for en måned får du en bekræftelse på, at dine oplysninger er blevet slettet, eller hvornår vi forventer, at det sker.

    5.5. Ret til dataportabilitet

    Du har også ret til – i et struktureret, almindeligt og maskinlæsbart format – at modtage dine personoplysninger, når du selv har givet oplysningerne til os. Du kan også få overført oplysningerne til en anden leverandør. Denne ret kaldes for dataportabilitet, og gælder når:

    • du har givet dit samtykke til behandlingen, eller når behandlingen sker på baggrund af en kontrakt, og
    • behandlingen foretages automatisk (elektronisk).
    5.6. Ret til indsigelse

    Du har ret til at gøre indsigelse mod YouSee’s behandling af dine personoplysninger, hvis behandlingen er i strid med reglerne om behandling af personoplysninger. Hvis indsigelsen er berettiget, vil vi begrænse behandlingen, som beskrevet nedenfor.

    5.7. Ret til begrænsning af behandling

    Du har ret til at få standset behandlingen af dine personoplysninger, når:

    • du mener, at personoplysningerne er forkerte. Vi standser behandlingen, indtil vi har fået bekræftet, at personoplysningerne er korrekte
    • behandlingen er ulovlig. I stedet for at få slettet personoplysningerne, kan du få standset behandlingen
    • vi ikke længere har brug for personoplysningerne for at kunne opfylde det oprindelige formål med behandlingen, men vi skal beholde oplysningerne for at kunne oprette, udøve eller forsvare juridiske krav
    • du gør indsigelse mod behandlingen i henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 21.

    Hvis behandlingen af dine personoplysninger bliver begrænset, må vi kun opbevare personoplysningerne, og ikke behandle dem på anden måde end begrænsningen tillader.

    Der er dog tilfælde, hvor vi kan fortsætte behandlingen. Det gælder:

    • med dit samtykke
    • for at oprette, udøve eller forsvare juridiske krav
    • for at beskytte en anden fysisk eller juridisk persons rettigheder
    • af hensyn til vigtige offentlige interesser i EU eller i en medlemsstat.

    Hvis du har fået begrænset behandlingen af dine personoplysninger, informerer vi dig, inden vi eventuelt ophæver begrænsningen af behandlingen.

    5.8. Ret til at klage til en tilsynsmyndighed

    Du har ret til at indgive en klage til en tilsynsmyndighed, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på. Tilsynsmyndigheden kan være Datatilsynet eller Erhvervsstyrelsen afhængigt af, hvilke typer personoplysninger, der er tale om.
    Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk og Erhvervsstyrelsens kontaktoplysninger på www.erst.dk. 

    6. Generel information om datasikkerhed og sikkerhedspolitikker i YouSee

     

    6.1 Overholdelse og samarbejde med regulerende myndigheder

    TDC Groups databeskyttelsesrådgiver har ansvar for løbende at overvåge og kontrollere, at YouSee og vores partnere og underleverandører lever op til reglerne om behandling af personoplysninger og til de sikkerhedskrav, vi mener, er nødvendige for at sikre dine personlige oplysninger.

    Vores databeskyttelsesrådgiver samarbejder med Datatilsynet og andre lokale tilsynsmyndigheder med hensyn til overholdelse af reglerne om behandling af personoplysninger og klager, som ikke kan løses af YouSee.

    6.2 Ændringer i persondatameddelelsen

    Vi gennemgår løbende persondatameddelelsen og opdaterer den, hvis der sker ændringer i vores behandling af personoplysninger. Eventuelle ændringer vil blive offentliggjort her, og væsentlige ændringer meddeles også via mail og andre kommunikationsveje. Det gælder især for ændringer i vores behandling af personoplysninger relateret til et bestemt produkt eller service.

     

    Denne persondatameddelelse er opdateret den 16 april, 2019

     

    Del din mening med os

    Vi arbejder hele tiden på at forbedre vores sider. Hvad synes du?

    Karakterer tilbage

    Tak for hjælpen